|
SVETI
ROK NAD �MARJEM
|
|
|
Cerkev
sv. Roka
|
�estokrat
se zgodi, da je gradnja neke cerkve povezana s kak�no legendo, in
tudi cerkev sv. Roka, ki se uvr��a med slovenske vrhunske umetnostne
spomenike, v tem oziru ni nobena izjema. Legenda, ki je zapisana
v prezbiteriju nad vrati v zakristijo, pripoveduje: "Leta 1645
razsajala je v Ptuji kuga. Dva �mar�ana jo prineseta od ondot v
tukaj�no vas Breclovo. Bolezen se za�ne �iriti po vsej fari. V kratkem
�asu podavi nad 200 ljudij. Da bi ljubi Bog odvrnol �ibo kaznivko,
sezidala se je bila na tem hribu kapelica, slu�ba bo�ja se je opravljala
v njej prvikrat vsako drugo nedeljo v adventu, drugikrat o sv. �tefanu
in tretjikrat o sv. Bo�tjanu s procesijoj l. 1646. Bog je na pripro�njo
Matere bo�je, sv. Roka in sv. Bo�tjana usli�al skesane in vro�e
molitve ter stra�no kugo mahoma pognal iz de�ele. O �ude�u totem
pri�ata �. g. Luka Grbec, biv�i �upnik tukaj�nji, in Janez Jo�ef
Sonce, komisar �entjurski z vsemi �mar�ani in sosednimi farani vred.
10. aprila 1646." "Po kon�ani kugi," nadaljuje Vre�e
(Vre�e, 1923) "so nanosili verniki bojda toliko milih darov,
da je bila s temi doneski na prostoru prej�nje neznatne lesene kapele
postavljena sedanja �arobno lepa cerkev sv. Roka."
Oko poznavalca lahko �e iz njene zunanj��ine, ne da bi prej prebralo
letnice, postavi stavbo v 17. stoletje, saj cerkev razkazuje svoje
preprosto sestavljene gmote in oblike, ki jim je botrovala nekoliko
manieristi�no pobarvana renesansa in ki �e niso povsem pozabile
zadnjega srednjega veka. Preprostost stavbe ka�e tudi njen tloris,
iz katerega je mo� razbrati tri glavne dele cerkve: prezbiterij,
nekoliko �ir�o ladjo in zvonik.
|
Notranjost cerkve sv. Roka
|
|
�tukatura
Sv. Rok je zna�ilna pode�elska arhitektura svojega �asa in kot taka
bi mogla najti mnogo sestra na slovenskem �tajerskem. Visoka in
ozka okna so po gotsko za�iljena, tradicijo gotskega stavbarstva
pa obujata �e dva opornika na ju�ni strani prezbiterija in ladje.
Zavoljo obdobja gradnje cerkve (1645-1666, ko se je barok pri nas
�ele prebujal), ne bi bilo ni� nenavadnega, �e bi bila tudi notranjost
preprosta, kakor je mo� sklepati po ogledu zunanj��ine masivno grajene
stavbe. Toda malokje razlika med zunanj��ino in notranj��ino tako
preseneti kakor pri sv. Roku. Glavna vrata, nad katerimi je lesen
kip cerkvenega zavetnika, pripeljejo pod obokani kor, od koder se
pogled raz�iri po vsej cerkvi. Stena pevskega kora vsa "nemirna"
sloni na slopih, polslopih in konzolah, proti cerkvenemu sredi��u
pa ka�e vrsto poslikanih in �tukiranih okvirov. �tukaterju niso
dale miru niti stene v ladji. Okrasil jih je s �koljkastimi in mre�astimi
oblikami, angelskimi glavicami in cvetnimi vejicami.
|
�upnik Matej
Vre�er, graditelj
kapelic kri�evega pota nad �marjem
|
Naselje �marje
pri Jel�ah v �asu, ko je v �marju
razsajala kuga. Tekst je bil prvotno napisan
v nem��ini, narodni buditelj, kaplan Anton A�kerc,
pa ga je v �asu svojega slu�bovanja v �marju poslovenil.
|
Slikarija
Odlo�ilno
likovno razpolo�enje v prostor vna�a slikarija. Freske v prezbiteriju
so skoraj v celoti posve�ene prizorom iz legende o sv. Roku, poleg
teh pa so na freskah predstavljeni �e apostoli in cerkveni o�etje,
slika nad zakristijskimi vrati pa prikazuje �marje s cerkvijo sv.
Roka, kakor ju je slikar videl leta 1738. V ladji je na slavoloku
sredi manj�ega, oltarju podobnega nastavka upodobljena Brezmade�na
z detetom na zemeljski krogli, ob njej sta kipa Janeza Krstnika
in Jo�efa ter ferski Bo�tjana in Rozalije. S severne stene vabita
k ogledu dva prizora iz �ivljenja Janeza Nepomuka, zrcalno na nasprotni
strani pa prav tako manj�i medaljon in ve�ja freska s prizoroma
iz �ivljenja Nepomukovega baro�nega "pendanta" Fran�i�ka
Ksaverija. Na steni za korom se prikazuje Marija z detetom in svetnikoma
Florijanom in Jurijem ter s �tirinajstimi pripro�njiki v sili. Tej
slikani predstavi se na koru pridru�ujeta �e freski Antona Padovanskega
in �upnika, graditelja kapel, dr. Mateja Vre�erja. V medaljonih
na korni ograji je �est fresk, ki predstavljajo cestninarja, Magdaleno,
Petra, Pavla, Hieronima in Davida. Pravcata slikarska radost pa
je strop v ladji. Osrednji prizor, ki se razteza �ez dve obo�ni
poli, prikazuje Marijino vnebovzetje in kronanje. Od tega prizora
je v ve�jem medaljonu proti koru predstavljen sv. Mihael, v dveh
manj�ih ob njem pa sta Jo�ef z Jezusom na poti v Egipt in Jezus
z malim Janezom Krstnikom. Od osrednjega prizora v smeri proti prezbiteriju
je predstavljena kompozicija alegori�ne upodobitve Cerkve s simboli,
Adama in Eve, Petra, Pavla, Jo�efa, simbolov vere, upanja, ljubezni
in Kristusa. Ob straneh so v manj�ih medaljonih angelske glavice
in Marijino oznanjenje, v tristrani�nih zalomih oboka pa je v medaljonih
spoznati vse �tiri evangeliste.
|
Sv. Sebastijan
(Bo�tjan) - pripro�njik
zoper ku�ne in nalezljive bolezni
|
Kip sv. Roka
v glavnem
oltarju cerkve sv. Roka
|
Sv. Rozalija
-
zavetnica proti kugi
|
Cerkvena plastika
Cerkvena plastika se sicer ne odlikuje po izredni markantnosti (prvenstvo
se brez dvoma prisoja �tukaturi in slikariji), vendar prispeva k
bogatemu videzu notranj��ine. Nad uslo�eno oltarno mizo velikega
oltarja se dviga nastavek, sestavljen iz stebrov ter povezan z loki
in bogatim ogredjem. V srednji vdolbini je kip sv. Roka, v stranskih
sta Silvester in Anton Pu��avnik, tik ob glavni ni�i pa stojita
kipa �kofov Valentina in Bla�a. V atiki je kip umirajo�e Rozalije
s putti. Cerkev ima �tiri stranske oltarje, in sicer levo in desno
od slavoloka stojita ozka in visoka oltarja iz �tuka, v levem sta
sliki sv. Bo�tjana in Marije z detetom, v desnem je Jo�ef z otrokom
in nad njim podoba boga O�eta s sv. Duhom, v atikah sta dva plemi�ka
grba (levi je grb rodbine Gaisruck). Oltarja v ladji in pri�nica
po sorodnosti oblik sestavljajo samostojno skupino. Oltarja sta
polna �koljkastih in cvetnih okraskov ter angelskih glavic. V levem
oltarju je v vdolbini, ki spominja na manj�o kapelico, kipec oble�ene
Marije z detetom in angeli, ob straneh sta kipa Marijinih star�ev,
Joahima in Ane. Na desnem oltarju je v zastekleni ni�i kipec Jezusa,
oble�enega v ornat (slavnostna ali obredna oprava cerkvenih ali
posvetnih mogo�nikov), z �ezlom in jabolkom sredi oblakov in angelskih
glavic. Pod njim sta s trnjem ovito srce in relikviarij s kipcem
t. i. Pra�kega Jezu��ka. Ob ni�i stojita kipa Fran�i�ka Ksaverija
in Ignacija Loyole. Zanimiv pri�ni�in balkon po�iva na stebri�u
in �e najbolj spominja na vitko �a�o ali kelih, njena s cofi in
volutami obdana streha pa je podobna vrhnjima zaklju�koma obeh stranskih
oltarjev. Posebnost je tudi dohod na pri�nico, stopnice so namre�
na zunanji strani cerkve.
|
Kri�ev pot
|
Kamnita pot
z mestoma vgrajenimi stopnicami je cikcakasto speljana po severnem
pobo�ju hriba proti vrhu in podru�ni�ni cerkvi sv. Roka, ki le�i
na nadmorski vi�ini 369 metrov. Ob njej je v presledkih razporejenih
�tirinajst kapel, ki so (bile) opremljene s kipi ter bogato poslikane
in okra�ene z drugim baro�nim dekorjem. Romarja, popotnika ali turista
pot med kapelicami vodi tako, da vedno vidi le svoj naslednji cilj,
ostala ureditev pa je razporejena zato, da oblikuje le nekako kuliso
- prav podobno gledali��u. Celoten kompleks je bil zgrajen in opremljen
v desetih letih. Ko je bila pot stlakovana in obzidana, so pri�le
na vrsto ve�je kapele (4., 6., 8., 10. in 12.), med katerimi ima
vsaka svoj stolpi� in oltar ali oltarju podoben podstavek. Leta
1747 so pri�le na vrsto svete stopnice z bo�jim grobom, leta 1750
�kapulirska kapela, leta 1752 in 1753 pa je bila gradnja kompleksa
zaklju�ena s prvo oziroma Rokovo kapelo. O ustvarjalcih kapelic
kri�evega pota ni veliko znanega. Ob medsebojni primerjavi kipov
posameznih postaj, so opazne razlike med plastikami v velikih kapelah
in tistimi v majhnih. Razlika obstaja tudi glede �asa nastanka.
Prve izpri�ujejo bolj robat kiparski jezik, ki pogosto uporablja
�e kar grotesken izraz, druge ka�ejo mo�nej�o oblikovno dognanost.
V celoti gledano, gre za dokaj enovito pri�evanje kipov, ki je vseskozi
pogojeno z ljudskim umetnostnim hotenjem in �ustvovanjem. Podobno
kot kiparstvo bi lahko bila opredeljena tudi poslikava kapelic.
Umetnostni zgodovinarji so mnenja, da na delu ni bil en sam slikar,
ugibajo, da bi lahko bili udele�eni kar trije. Edini pa so si, da
je bil eden od avtorjev fresk tudi Anton Lerchinger. Slikarija izpri�uje,
da za okrasitev kapel ni bil izbran samo pomenljiv ikonografski
program, ampak so ga umetniki znali domiselno vnesti v dani prostor.
Poleg predlog, po katerih so upodabljali posamezne prizore, so uveljavljali
tudi lastne zamisli. O�itno je, da je slikarija dale� na vi�ji umetni�ki
ravni kot poljudno obarvane plastike.Kamnita
pot z mestoma vgrajenimi stopnicami je cikcakasto speljana po severnem
pobo�ju hriba proti vrhu in podru�ni�ni cerkvi sv. Roka, ki le�i
na nadmorski vi�ini 369 metrov. Ob njej je v presledkih razporejenih
�tirinajst kapel, ki so (bile) opremljene s kipi ter bogato poslikane
in okra�ene z drugim baro�nim dekorjem. Romarja, popotnika ali turista
pot med kapelicami vodi tako, da vedno vidi le svoj naslednji cilj,
ostala ureditev pa je razporejena zato, da oblikuje le nekako kuliso
- prav podobno gledali��u. Celoten kompleks je bil zgrajen in opremljen
v desetih letih. Ko je bila pot stlakovana in obzidana, so pri�le
na vrsto ve�je kapele (4., 6., 8., 10. in 12.), med katerimi ima
vsaka svoj stolpi� in oltar ali oltarju podoben podstavek. Leta
1747 so pri�le na vrsto svete stopnice z bo�jim grobom, leta 1750
�kapulirska kapela, leta 1752 in 1753 pa je bila gradnja kompleksa
zaklju�ena s prvo oziroma Rokovo kapelo. O ustvarjalcih kapelic
kri�evega pota ni veliko znanega. Ob medsebojni primerjavi kipov
posameznih postaj, so opazne razlike med plastikami v velikih kapelah
in tistimi v majhnih. Razlika obstaja tudi glede �asa nastanka.
Prve izpri�ujejo bolj robat kiparski jezik, ki pogosto uporablja
�e kar grotesken izraz, druge ka�ejo mo�nej�o oblikovno dognanost.
V celoti gledano, gre za dokaj enovito pri�evanje kipov, ki je vseskozi
pogojeno z ljudskim umetnostnim hotenjem in �ustvovanjem. Podobno
kot kiparstvo bi lahko bila opredeljena tudi poslikava kapelic.
Umetnostni zgodovinarji so mnenja, da na delu ni bil en sam slikar,
ugibajo, da bi lahko bili udele�eni kar trije. Edini pa so si, da
je bil eden od avtorjev fresk tudi Anton Lerchinger. Slikarija izpri�uje,
da za okrasitev kapel ni bil izbran samo pomenljiv ikonografski
program, ampak so ga umetniki znali domiselno vnesti v dani prostor.
Poleg predlog, po katerih so upodabljali posamezne prizore, so uveljavljali
tudi lastne zamisli. O�itno je, da je slikarija dale� na vi�ji umetni�ki
ravni kot poljudno obarvane plastike.
|
|
Kapela
sv. Roka
Prva kapela stoji �e kmalu zatem, ko se pot izmed �marskih hi� izvije
in se za�ne vzpenjati po pobo�ju. Posve�ena je zavetniku podru�nice,
sv. Roku, �igar kip je v kapeli postavljen na skalovju nad oltarjem.
Ob njem sta pes in putto (v upodabljajo�i umetnosti: kip ali podoba
golih otro�i�ev, npr. amoretov, najve�krat okras s �utarico). Vrh
skalovja je Kri�ani, za njim pa se prikazuje Marija z detetom. V
tej skupini baro�nih plastik izstopa kip Marije, ki ka�e poznogotske
slogovne poteze. Freska na kupolastem stropu, ki jo obdajajo �koljkaste
in mre�aste okrasne oblike, prav tako kot osrednji kip prikazuje
sv. Roka, ka�o�ega na �marje, kjer razsaja kuga. Ta kapela ima tudi
pravico ma�evanja. Na s �koljkasto in trakasto ornamentiko obdanem
portalu je vdelana letnica 1753, kar dokazuje, da je to kapela zunaj
ustaljenega koncepta, vendar prispeva k pripovedni celoti.
|
Zunanj��ina 1. kapele, maj2001
|
|
|
Nadoltarna
skupina v 1. kapeli v za�etku 20. stoletja.
|
�kapulirska kapela
Druga kapela je skromnej�a od prve. Ni opremljena s kipi, sledovi
(danes jih ni ve�) fresk pa so dali slutiti, da je bila kapelica
z vseh strani poslikana. Zapisi in ohranjene fotografije dokazujejo,
da so freske na fasadi kapele prikazovale sv. Dru�ino, �alostno
Mater bo�jo, sv. Lovrenca, Miklav�a in Karla Boromejskega. Vsa
v podobah je bila tudi notranj��ina kapelice, kjer je bilo videti
�kapulirsko Marijo, sv. Dominika, Jo�efa, Janeza od kri�a, sv.
Duha obdanega z angelskimi glavicami in podobi dveh svetnic. Nad
vhodnim lokom je razvidna letnica 1750.
|
Zunanj��ina
2. kapele v maju 2001
|
|
|
2. kapela
v za�etku 20. stoletja
|
Jezus v je�i
Tretja postaja predstavlja skupaj s �etrto osrednjo arhitekturo
bo�jepotnega kompleksa. Gre za nekak kletni prostor pod plo��adjo,
h kateri vodijo z dveh strani v zavojih speljane stopnice. V "kleti"
- je�i se odvija prizor pravcate baro�ne pasijonske igre. Gre za
motiv, v katerem biri�i mu�ijo in zasmehujejo vklenjenega Kristusa.
Nad upognjenega od bole�ine se sklanja rabelj, odet v levjo ko�o,
z leve mu grozi vojak v oklepu, z desne trobi hlapec Malh v rog,
pritlikavec pridr�uje svetilko, z zadnje strani se v prizor vklju�uje
�e pes. V kamniti je�i ni poslikav.
|
|
|
3. kapela
v za�etku 20. stoletja
|
Zunanj��ina
3. kapele-je�a, maj 2001
|
Kapela �alostne Matere bo�je
Na plo�adi nad je�o se dviga �etrta, najve�ja kapela. Njena fasada,
stolpi� in streha mo�no spominjajo na prvo, Rokovo kapelo. Nad portalom
ima veliko polkro�no okno, ob desnem oglu fasade pa kamnito pri�nico
kot dokaz, da ima tudi ta kapela pravico ma�evanja. Kapelo so bogato
okrasile tako roke kiparja kot slikarja. Kipi prikazujejo drugi
prizor iz pasijona: figure, postavljene nad oltarno mizo, drasti�no
izkazujejo svojo �alost. V sredini pod kri�em je Marija z mrtvim
Kristusom v naro�ju, ob njej sta Janez in Magdalena. Prizor dopolnjuje
freska na steni za kipi, kjer so naslikani �e drugi "igralci"
iz pasijona: Jo�ef Arimatejski, Simeon, Ana, Nikodem, Marija Jakobova
in dva angela. Mojstrovina zase je poslikani strop. Slike pod obokom
predstavljajo prizore iz Jezusovega otro�tva: Oznanjenje, Poklon
treh kraljev, Beg v Egipt, Darovanje in Najdenje Jezusa v templju.
Osrednja tema na oboku je Vstajenje. Okoli vstalega Kristusa so
razporejeni medaljoni s prizori: angel ob odprtem grobu, Jezus se
prika�e Mariji, Jezus z u�encema na poti v Emavs, Jezus vrtnar in
Marija Magdalena, Jezus se prika�e apostolom in Jezus s Toma�em.
Na kapah oboka so freske s simboli in latinskimi citati. Nad oltarjem
je napis z letnico 1745.
|
Zunanj��ina
4. kapele, maj 2001
|
|
|
Nadoltarna
skupina v 4. kapele v za�etku 20. stoletja
|
Jezusovo slovo od matere
Peta, ena od manj�ih, kasneje zgrajenih kapel, s �elne strani ka�e
ni�o, obrobljeno z raz�lenjenima kamnitima slopoma, povezanima s
potla�enim lokom, nad katerim se �elo raz�ivi v trikoten vrh s piramidastimi
zaklju�ki. Zunaj razgibana kapelica v ni�i skriva pasijonski prizor,
v katerem se Jezus poslavlja od Marije. Freska na stropu prikazuje
kri� naslikan med dvema srcema, obkro�en z �arki.
|
|
|
5. kapela
v za�etku 20. stoletja
|
Zunanj��ina
5. kapele, maj 2001
|
Oljska gora
Osrednji prizor v �esti kapeli predstavlja kip Jezusa v vrtu Getsemani,
podpira ga angel, ki ka�e na kri�, ob njem pa so �e apostoli Janez
in Jakob ter v ozadju spe� Peter, naslonjen na koleno in z me�em
ob strani. Tudi tu je del prizora naslikan na zadnji steni in ka�e
Jude�a, ki se bli�a z vojaki. Z oblakov dogajanje opazuje bog O�e
in prelamlja palico. Na oboku je sredi �koljkastih in cvetnih okraskov
freska z Izakovo daritvijo, podobe v �tirih medaljonih pa prikazujejo
Jezusov vhod v Jeruzalem, Jezusa s spe�imi apostoli, Jezusa ujamejo,
Jezusa zasramujejo. Prizore dopolnjujejo latinski napisi. Poslikani
in �tukirani medaljoni so tudi na stranskih stenah ob oltarju. �e
ohranjeni prizori prikazujejo Zadnjo ve�erjo, Umivanje nog, Jezus
vr�e svoje sovra�nike z besedo ob tla, Jude�ev poljub, Peter odseka
Malhu uho. Ohranjene so tudi �e podobe na stolpi�u, prikazujejo
pa svetnice Barbaro, Ur�ulo in Katarino. Kapela spada v prvi sklop
gradnje do leta 1745.
|
Zunanj��ina
6. kapele, maj 2001
|
|
|
Nadoltarna
skupina v 6. kapeli v za�etku 20. stoletja
|
Sv. Peter
Sedma kapela je zunaj enaka kot peta in tako kot peta je tudi ta
bila zgrajena kasneje. V njeni ni�i na skalovju kle�i �alujo�i sv.
Peter, ob njem je petelin, na oboku pa je naslikano bo�je oko. Izraz
te in drugih figur izra�a mo�na �ustva, tako da je verjetno, da
se je kipar pri delu naslonil na grafi�ne predloge. Dramati�nost,
gibe in izraznost v obrazih, ki so v nekaterih primerih pre�eti
z robatim in groteskno obarvanim naturalizmom, pa je utegnil posneti
po �ivem pasijonu in ljudski igri, kakr�na je v baroku prevladovala
na Koro�kem.
|
Zunanj��ina
7. kapele, maj 2001
|
|
|
7. kapela
v za�etku 20. stoletja
|
Bi�anje
V osmi kapeli, na zunaj podobni �esti, ob stebru z zvezanimi rokami
stoji Kristus, �tirje rablji pa se grozljivo spakujejo in nad njim
vihtijo palice in verige. Prizor na zadnji steni znova dopolnjuje
freska, ki prikazuje del arhitekture in nekaj gledalcev. Na stropu
je v �koljkastem okrasju freska z Jobom na gnoji��u, v �tirih obrobnih
medaljonih pa so naslednji prizori: Golijat in David, Bazilisk in
de�ek z ogledalom, Ranjen jelen v gozdu in volkovi, ki trgajo ovco.
V tej kapeli prizore v medaljonih prav tako kot v �esti dopolnjujejo
latinski napisi. Freske na stranskih stenah se navezujejo na bi�anje,
na eni strani je Ecce homo, na drugi Kristus pred Pilatom, na stolpi�u
pa so razpoznavne podobe Marije z detetom, Janeza Krstnika in Jo�efa.
|
Zunanj��ina
8. kapele, maj 2001
|
|
|
Nadoltarna
skupina v 8. kapeli v za�etku 20. stoletja
|
Jezus v verigah
Iz ni�e devete kapele, po tipu sorodne peti in sedmi, zre bi�ani
Kristus, vklenjen za oba lakta in okoli vratu. Ta kip je nastal
po vzorcu s kak�ne bo�jepotne podobe, kipar v �marju pa mu je vdahnil
nekaj tiste poljudnosti, ki je lastna vsem �marskim plastikam in
ki si je tudi Kristusa trpina zamislil v vsej �love�ki nebogljenosti.
|
|
|
9. kapela
v za�etku 20. stoletja
|
Zunanj��ina
9. kapele, maj 2001
|
Kronanje
Deseta kapela, enaka �esti in osmi, prikazuje Jezusovo kronanje
s trnjem. Kristus v �krlatnem pla��u in s trstiko v roki sedi sredi
skupine rabljev, ki mu na glavo pritiskajo trnjevo krono in ga zasmehujejo.
Za skupino kipov je na freski videti del stavbe, s katere kronanje
opazujejo Marija, Janez in drugi gledalci. Strop je poslikan tudi
v tej kapeli. V srednjem je Danijel v levnjaku, �tirje stranski
pa prikazujejo roko s plamene�im me�em, sonce, ki ga zagrinjajo
oblaki, onemoglega starca z angelom, ki mu daje venec in podobo
goloba, ki ga preganjajo krokarji in leti k nebesom. Vse freske
dopolnjujejo latinski napisi. Na stranskih stenah sta prizora s
Pilatom, Ecce homo in umivanje rok.
|
Zunanj��ina 10. kapele, maj 2001
|
|
|
Nadoltarna
skupina v 10. kapeli v za�etku 20. stoletja
|
Jezus �aluje
V enajsti kapelici, ki se po zunanji obliki pridru�uje peti, sedmi
in deveti, je kip �alujo�ega Kristusa, izmu�enega mo�a, ki si sede�
podpira glavo. Za njim je videti naslikano arhitekturo s kupolo
in zamre�enimi okni, na oboku pa zemeljsko oblo s ka�o in kri�em.
Lik sede�ega Kristusa se imenuje tudi "Hrva�ki Kristus",
predvsem zato, ker je na Hrva�kem najbolj raz�irjen. Da je sede�i
Jezus upodobljen v �marju gre najverjetneje pripisati vplivu Hrva�ke
zaradi bli�ine meje.
|
|
|
11. kapela
v za�etku 20. stoletja
|
Zunanj��ina
11. kapele, maj 2001
|
Jezus nese kri�
Zadnja v vrsti kapelic s stolpi�em je dvanajsta postaja. Plastike
v kapeli prikazujejo Kristusa, padlega pod kri�em, ob njem je Simon
iz Cirene, za njim sta rabelj in vojak. Del dogodka je ponovno naslikan
na zadnji steni: v sprevodu gredo vojaki in Marija z �enami. Dramati�nost
se stopnjuje na stranskih stenah, na freskah, kjer Jezusa sla�ijo
in pribijajo na kri�. Poslikan obok z latinskimi napisi prikazuje
Kajna in Abela, vogalne poslikave pa se nana�ajo na kri�anje: Kristus
nosi kri�, Kristus ka�e rane in Cveto�e drevo, tj. drevo sv. kri�a.
Na stolpi�u kapelice so upodobljeni svetniki Jurij, Martin in Florijan.
|
Zunanj��ina
12. kapele, maj 2001
|
|
|
Nadoltarna
skupina v 12. kapeli
|
Kalvarija
Ko se vijugasta pot med kapelicami tik pod vrhom usmeri proti cerkvi,
so se nekdaj nad potjo dvigala vrata, ki so simbolizirala kalvarijsko
obzidje, danes pa prehod do trinajste kapele vodi le med dvema meter
visokima zidovoma. Kapela, ki je najstarej�a v bo�jepotnem kompleksu,
je visoka, spredaj povsem odprta ter po�iva na slopih in pilastrih.
Pod oboki so trije kri�i s figurami v naravni velikosti. Pod srednjim,
Jezusovim, so zbrani Marija, Janez in kle�e�a Magdalena. Tudi pri
teh figurah je kipar mo�no poudaril dramati�nost smrti na kri�u
in �alost, ki preveva skupino pod njim. Upodabljanje trpljenja je
v teh likih doseglo svoj vrh.
|
|
|
Kalvarija
v za�etku 20. stoletja
|
Kalvarija,
maj 2001
|
Svete stopnice z bo�jim grobom
Le nekoliko vi�je za trinajsto stoji zadnja, �tirinajsta kapela.
Za�ne se s svetimi stopnicami in se zaklju�i z bo�jim grobom. Prostor,
ki stopnice pokriva je podol�na zgradba, dvigajo�a se vzporedno
s hribom in se zaklju�i s kvadratnim in kupolo kritim prostorom
bo�jega groba, ki ga z vzhodne strani po�ivlja bogato izklesan portal
s kovano mre�asto ograjo in z letnico 1747. Stopni��e �teje trideset
stopnic. V vsaki stopnici sta vgrajeni po dve relikviji katakombskih
mu�encev, v 3., 12. in 29. stopnici pa je �e tretja kapsula, v katerih
so shranjeni ko��ki sv. Kri�a. Svetloba prihaja v hodnik skozi �tiri
okna, po dva na vsaki strani. Pred vhodom ob vratih stopni��a sta
upodobljena sv. Helena in pape� Benedikt XIV., ki je dal leta 1746
za te stopnice odpustke. Na banjastem oboku je razpredena �tukatura,
v treh medaljonih so freske s simboli Kristusovega trpljenja, mu�ilnim
orodjem in tremi bo�jimi �ednostmi. Prostor krasijo �e angelske
glavice, freske na steni pa predstavljajo apostole, Magdaleno in
Dizma. Bogato okra�ena z baro�nim okrasjem je tudi kupola bo�jega
groba, ne manjka pa niti slikarija. Na stenah so naslikane �tiri
�alujo�e �ene, pod oboki je razbrati dva prizora: jagnje bo�je nad
zemeljsko kroglo in zbranimi predstavniki �tirih kontinentov in
Zveli�ar s �tirimi evangelisti (U�enik in Odre�enik sveta). Plasti�ni
okras je v tej kapeli v primerjavi z drugimi ve�jimi relativno skromen.
Sredi kapelice na kamnitem podstavku tako le�i le mrtvi Kristus,
putto pa ga objokuje in mu popravlja prt okoli ledij. Kapelica ima
tudi oltar s kamnito mizo, razpolo�enje v tem prostoru pa stopnjujeta
�e dve oltarni podobi. Na prvi je ob sarkofagu upodobljen vstali
Zveli�ar v krogu angelov, pri �emer gre za tip tako imenovane Imago
pietatis, ki predstavlja misti�no vizijo Kristusovega vstajenja,
na drugi sliki pa je videti jokajo�e �ene in angele ob robu.
|
Zunanj��ina
14. kapele, maj 2001
|
|
|
Pogled proti
bo�jemu grobu v za�etku 20. stoletja
|
|
|